Las Fallas - Reisverslag uit Valencia, Spanje van Esmée Siebring - WaarBenJij.nu Las Fallas - Reisverslag uit Valencia, Spanje van Esmée Siebring - WaarBenJij.nu

Las Fallas

Blijf op de hoogte en volg Esmée

19 Maart 2014 | Spanje, Valencia

Het is alweer een tijdje geleden dat ik een blog heb geschreven en er is alweer veel gebeurd. Met name de afgelopen dagen. Ik zal dus even weer een kleine update geven met name over Las Fallas. Het zal lastig zijn om de sfeer goed over te brengen, maar door middel van foto's op Facebook en deze blog hoop ik het toch een beetje over te kunnen brengen.

Ik loop nu 5/6 weken stage en ik merk dat ik steeds meer taken toegewezen krijg. Ik ben gepromoveerd. Eerst mocht ik alleen papieren nieten en gegevens invullen in Excel bestanden en nu mag ik ook klanten bellen wereldwijd. Eindelijk. Mijn bedrijf gaat begin April naar een van de grootste design meubel beurzen van de wereld in Milaan. Ik mag helpen met de voorbereidingen hiervoor en ik moet de taken overnemen van mijn stagebegeleider wanneer zij in Milaan zit. Leuke vooruitzichten, maar ik heb geen idee hoe ik dat ga doen. Alleen al de telefoon opnemen wordt lastig, aangezien 90% van alle telefoontjes gewoon in het Spaans zijn. Beetje lullig als ik overal op moet reageren van 'no entiendo' 'no hablo español'. Maar goed, ik zie ter zijner tijd wel hoe ik dat ga oplossen.

Afgelopen vrijdag heb ik een groot winkelcentrum bezocht in een dorpje vlakbij Valencia: centro comercial Bonaire. Een gigantisch winkelcentrum waar je je de hele dag kunt vermaken. Het lijkt een beetje op een dorp, zo groot. Wij hebben slechts enkele winkels gezien.. Dus zodra mijn stufi weer gestort is zullen we daar weer een bezoekje brengen. Ik leef echt voor de 24e van de maand.. Ik weet niet waar ik mijn geld allemaal aan uit geef, maar het gaat in ieder geval heel erg hard.

Zaterdag 15 maart begonnen de echte feesten van Las Fallas. 5 dagen lang staat de hele stad op zijn kop. Ik was ontzettend benieuwd naar het festival, omdat ik er zo veel over gehoord had. Nu las fallas bijna is afgelopen kan ik wel zeggen dat het echt een ervaring was en super leuk. Ik ben echt gebroken van alle feestjes, maar dat maakt niet uit. Daarnaast weet ik zeker dat ik volgend jaar met oud&nieuw niet meer van een rotje zal schrikken, omdat ik nu wel gezien heb wat echt vuurwerk is haha.

Afgelopen zaterdag hebben we doorgebracht in het centrum van de stad. Allereerst hebben we een poging gedaan om de masceletas te bekijken. Dit is knalvuurwerk op het plein voor het gemeentehuis. Hier komen echt duizenden mensen op af. Helaas waren wij te laat waardoor we alleen de knallen konden hoor. Deze masceletas zijn echt ongelofelijk. Als je dichtbij genoeg staat voel je de grond trillen.. Het lijkt net of de stad gebombardeerd wordt. Sowieso is al het vuurwerk hier echt belachelijk. Het draait hier niet echt om siervuurwerk, maar meer om een zo'n hard mogelijke knal. Aangezien ik echt bang ben voor vuurwerk zijn deze dagen wel een test voor mij haha Ik heb de afgelopen dagen al talloze hartverzakkingen gehad, omdat ik zo schrok. Mijn huisgenoten maken hier graag gebruik van en vinden het erg leuk om de hele tijd te ouwehoeren met vuurwerk voor mijn voeten.

Voor de rest hebben we op zaterdag lekker door de stad gelopen en op een grasveldje gechilled. Het deed me een beetje denken aan koningsdag in Nederland, overal staan eettentjes en kraampjes, super gezellig. 's avonds wilde we een siervuurwerk show kijken in het park, waar ook weer duizenden mensen op af komen. Tijdens las fallas is er namelijk elke nacht om 1 uur een grote vuurwerkshow. Helaas stonden we achter een gebouw en hebben we dus niks van het hele gebeuren kunnen zien.. Vervolgens zijn we naar huis gegaan, omdat we allemaal helemaal gesloopt waren.

Afgelopen maandag werd het 27 graden en dus besloten we om naar het strand te gaan. Eindelijk. Ik had me daar zo op verheugd. Eindelijk kon ik een beetje bruin worden. Toen we op het strand aankwamen viel de warmte toch nog een beetje tegen, omdat er best wel een windje stond. Misschien is dat ook wel een beetje verwend gedrag en ben ik intussen gewoon helemaal gewend aan de Spaanse temperaturen haha.

Alle avonden van Las Fallas hebben we in Ruzufa doorgebracht. Een wijk die vlakbij onze wijk ligt. Hier was ook de grote lichtshow waar ik een aantal foto's van op Facebook heb geplaatst. Een hele gezellige wijk waar een paar leuke feestjes waren. Ik heb me hier zeker wel vermaakt.

Gisteren was het de laatste nacht van Las Fallas. Je hebt hier een groot reuzenrad van 70 meter hoog staan. Het leek ons leuk om daar 's avonds in te gaan, zodat je alle lichten van de stad kon bekijken. Vervolgens wilden we om half 2 naar nit del foc: de grootste siervuurwerk show van de afgelopen dagen. Toen bleek dat het reuzenrad ook open was tijdens de vuurwerkshow, maar ze konden geen garantie geven dat het zou lukken dat je op dat moment in het reuzenrad zat.. We besloten de gok te wagen en gingen om 1 uur het reuzenrad in.. We hebben ontzettend mazzel gehad, want eigenlijk moesten we er om 5 voor half 2 uit, preciés voor de vuurwerkshow. Maarrrrr ze lieten ons zitten in het reuzenrad en dus hebben we de hele vuurwerkshow vanuit het reuzenrad mogen bekijken. Super ziek. Dit vuurwerk is echt ongekend. Zo veel mooier dan in Nederland, maar ik vraag me echt af waar ze het geld vandaan halen. 5 dagen lang is er zo'n grote vuurwerkshow, daarnaast heb je 3 weken lang elke dag de masceletas wat ongetwijfeld ook behoorlijk wat geld kost. Bizar.. maar goed, alles om de traditie in stand te houden.

Vandaag is de laatste dag van Las Fallas. Zoals ik al een keer beschreven heb, heeft elk gebied in Valencia zijn eigen levensgrote pop. Deze poppen zullen ze vanavond allemaal verbranden. Ontzettend zonde, de mensen hebben hier een jaar lang aan gewerkt en vervolgens verbranden ze alles. Dit evenement zal ik nog bezoeken en daarna is Las Fallas officieel voorbij en duik ik lekker me bed in. Na 3 vrije dagen moet ik morgen gewoon weer stage lopen om 8 uur en daarna zal ik voor het eerst een Spaanse les volgen. Vanaf nu zal ik 10 weken lang 6 uur per week Spaans krijgen. Ik hoop dat het spreken hierdoor verbeterd zal worden, want dat is nog steeds erg lastig.

Ohja, nog precies een weekje en dan komen mijn vader, broertje en zusje een weekendje langs. Heel leuk. Ik kijk er nu al naar uit :)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Esmée

Actief sinds 29 Jan. 2014
Verslag gelezen: 470
Totaal aantal bezoekers 13463

Voorgaande reizen:

03 Februari 2014 - 27 Juni 2014

Mijn eerste reis

Landen bezocht: