El buen tiempo en Valencia, Alicante y Madrid - Reisverslag uit Valencia, Spanje van Esmée Siebring - WaarBenJij.nu El buen tiempo en Valencia, Alicante y Madrid - Reisverslag uit Valencia, Spanje van Esmée Siebring - WaarBenJij.nu

El buen tiempo en Valencia, Alicante y Madrid

Blijf op de hoogte en volg Esmée

14 April 2014 | Spanje, Valencia

Zo slecht als het weer was toen mijn familie op bezoek was, zo mooi is het weer momenteel in Valencia. Zaterdag 6 april was het een perfect stranddagje en zijn we lekker naar het strand geweest. Voor het eerst sinds ik hier ben was het zo mooi weer dat je lekker in je bikini op het strand kon liggen en dat er bijna geen wind was. Het was zelfs zo warm dat we de zee nog even in zijn geweest. De zee is natuurlijk nog veel te koud om te zwemmen, dus dit was wel even bikkelen.

De zee viel me eigenlijk heel erg tegen, omdat het helemaal niet helder is en er zit veel zeewier in het water. Je kunt hierdoor niet echt lekker zwemmen in de zee. Ik weet niet of we toevallig op een verkeerde plek lagen of dat het overal zo is, maar ik vond het echt bijzonder smerig.
Die zondag zijn we met een Erasmus trip naar Alicante geweest. Alicante valt ook onder de autonome regio van Valencia en is de tweede grote stad na Valencia. De stad ligt ongeveer op 200 km afstand van Valencia. Alicante heeft ongeveer 300 000 inwoners, waarvan een groot deel niet Spaans is. Toen we aankwamen kregen we eerst een kleine rondleiding door de stad met de bus, vervolgens gingen we naar het kasteel Santa Barbara. Daarna deden we nog een kleine wandeling door het centrum van de stad om vervolgens lekker uit te rusten op het strand.

Van tevoren had ik veel positieve verhalen gehoord over Alicante en ik was dus erg benieuwd naar mijn eigen ervaring. Ik betrapte mezelf erop dat ik de stad erg ‘klein’ vond, wat vrij apart is omdat het alsnog twee keer groter is dan Groningen. Blijkbaar ben ik dus snel gewend geraakt aan de grote stad. Ik ben wel benieuwd hoe ik tegen Groningen aankijk, wanneer ik terug in Nederland ben. Hoewel ik daar ook vast weer snel gewend aan ben.

Voor de rest vond ik Alicante een heel gemoedelijke, leuke stad. Ik kreeg een heus vakantiegevoel. Het centrum van de stad grenst aan een gezellige boulevard en deze grenst weer aan de stranden van Alicante. Dit waren de voor mij bekende stranden met een echt blauwe, heldere zee. Ook hier ben ik even de zee ingedoken.

Afgelopen weekend ben ik samen met mijn huisgenootje en een hoop andere Erasmus studenten naar Madrid afgereisd. Per bus vertrokken we vrijdagochtend richting Madrid. Zelf was ik er nog nooit geweest, maar ik had al enige verhalen gehoord over de stad. Na 4 uur reizen en een beetje vertraging kwamen we aan in ons hostel. Alles ging dit weekend op Spaans tempo, dus dat betekent dat we standaard te laat vertrokken en alles lekker tranquilo deden wat soms een beetje voor ergernis zorgde bij de West-Europeanen.

Toen we vervolgens onze spullen geïnstalleerd hadden vertrokken we naar het centrum van de stad om het museum Reino Sofia te bezoeken. Zelf ben ik totaal niet geïnteresseerd in musea en ga ik liever gewoon de highlights in de stad bekijken. Na 10 minuten besloten we dan ook dat het wel weer mooi was geweest en hebben we ons eigen pad getrokken in de stad. We hebben wat rondgelopen door de stad, een aantal tuinen gezien en we hebben het centraal station bekeken. Hier zijn namelijk allemaal tropische planten en bomen te vinden, waardoor het niet een alledaags station is. Die avond gingen we op stap met de hele Erasmus groep in een club genaamd Joy en hebben we een super leuke avond gehad. Ontzettend veel leuke, internationale mensen ontmoet en gesproken.

Op zaterdagochtend stond er een tour door het centrum op de planning met een guide. Enigszins chaotisch vertrokken we die ochtend met de groep. Het was namelijk niet duidelijk voor de organisatie of onze tour guide nu wel of niet de juiste man was. Goed, uiteindelijk vertrokken we richting de stad en konden we de stad echt beter leren kennen. Het viel me direct op dat Madrid veel groter en drukker is. Het leeft veel meer dan Valencia, wat natuurlijk wel logisch is. Toch ben ik blij dat ik gekozen heb voor Valencia en niet bijvoorbeeld Madrid. Niet alleen omdat Madrid niet aan de kust ligt, maar ook omdat ik de stad zelf niet heel erg bijzonder vond. Er is niet bijzonder veel te zien in de hoofdstad van Spanje en daarnaast vond ik het een beetje een grauwe stad. Barcelona vind ik persoonlijk veel mooier.

In de middag stond er weer een museum op het programma, maar om een of andere reden werden deze plannen gewijzigd en werd er besloten om te gaan picknicken met Erasmus studenten uit Madrid. Hier voelden wij niet veel voor, omdat we juist de stad wilden bekijken en dus trokken we weer ons eigen plan. We besloten om naar Teleférico te gaan, een kabelbaan zodat we Madrid vanuit de lucht konden bekijken. Natuurlijk waren we in eerste instantie weer eens verdwaald, maar uiteindelijk hadden we het toch gevonden. We waren erg benieuwd naar het uitzicht over Madrid, maar dit viel eigenlijk een beetje tegen. Er viel niet veel te zien, omdat de kabelbaan alleen maar over een groot stuk park ging en niet echt door de stad helaas.

Die avond ben ik weer op stap geweest met de andere Erasmus studenten. Het was weer een super leuke avond. Dit was eigenlijk het eerste weekend dat ik niet omgeven was door alleen maar Nederlanders. Super leuk om eindelijk eens andere internationale studenten te spreken en te ontmoeten. Ik ben dan ook echt van plan om vaker Erasmus trips te gaan doen.

Op zondag stond de holi run op het programma. Dit is een 5 km lange run waarbij er gebruik gemaakt wordt van allerlei kleuren. Dit festival/run komt uit India. Ik heb gehoord dat dit gedaan wordt om het begin van de lente te vieren. In Madrid deden 15000 mensen mee aan de run en hierdoor werd het uiteindelijk geen run, maar een walk. Het was veel te druk om überhaupt te gaan rennen, wat mij eigenlijk heel goed uit kwam. Mijn conditie is namelijk bar en bar slecht dus ik was allang blij dat ik lekker kon lopen. Het was super leuk om mee te doen. Iedereen had zich uitgesloofd om een leuke outfit in elkaar te flansen en na de run barstte er een groot feest los op het terrein. Wat ik dan weer niet begreep en wat volgens mij echt Spaanse logica is, is dat er slechts 1 bar was waar het mogelijk was om eten en drinken te halen. Bij deze bar stonden ook slechts 4 mensen. Dit zorgde echt voor grote ergernis, omdat we een dik half uur hebben moeten wachten op een cola en niemand kon er langs. Typisch Spaans.

Na dit festival was het weer tijd om richting Valencia te gaan. Ik heb echt een super leuk weekend gehad. Leuke mensen en een nieuwe stad leren kennen. Ik kan nu concluderen dat ik blij ben dat ik in Valencia woon en niet in Madrid. Het was een leuke stad, maar toch iets te massaal voor mij. Toch wil ik zeker nog een keer terug komen, al is het alleen maar om het stadion van Real Madrid nog te bekijken. Deze week staat er weer een andere trip op de planning, namelijk Veendam. Woensdagavond vlieg ik terug naar Nederland voor een weekendje. Het zal wel eventjes weer wennen worden daar, maar wel heel erg leuk om iedereen weer even te zien!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Esmée

Actief sinds 29 Jan. 2014
Verslag gelezen: 356
Totaal aantal bezoekers 13465

Voorgaande reizen:

03 Februari 2014 - 27 Juni 2014

Mijn eerste reis

Landen bezocht: